ثبت نام در رویداد سرمایهگذاری پویانمایی کوتاه
صنعت پویانمایی ایران طی سالهای اخیر رشد چشمگیری در عرصۀ ملی و بینالمللی داشته است. با اینحال حلقۀ اتصال میان صاحبان ایده و سرمایهگذاران همچنان مغفول مانده است. با در نظر گرفتن تجربیات کشورهای پیشرو در صنعت پویانمایی، رویداد Pitching Animation حلقۀ اتصالی است میان صاحبان ایده، و سرمایهگذاران حرفهای در محیطی کاملاً شفاف. بنیاد ملی پویانمایی ایران با توجه به مسئولیت تسهیلگری و حمایت از توسعۀ صنعت پویانمایی در نظر دارد رویداد سرمایه گذاری پویانمایی را با رویکرد مخاطب خردسال، کودک و نوجوان و با اهداف ذیل در سطح ملی برگزار نماید.
اهداف رویداد سرمایه گذاری پویانمایی:
- ایجاد بستر حرفهای برای ارائۀ پروژههای پویانمایی به سرمایهگذاران و نهادهای حامی.
- فرصت برابر برای فعالین خلاق و کمتر شناخته شده در حوزۀ پویانمایی، برای کشف استعدادها و جذب سرمایه.
- تسهیل فرایند تولید پروژههای پویانمایی با مشارکت بخش خصوصی و دولتی.
- شفافسازی مسیر جذب سرمایه و ایجاد تمرکز و تنوع در سرمایهگذاری در صنعت پویانمایی ایران.
- ایجاد بستری برای شکلگیری کاراکترهای بومی و ملی.
- جهتدهی به آیندۀ صنعت پویانمایی ایران از طریق تمرکز بر پروژههای راهبردی.
- فرصتی برای تعامل و گسترش شبکۀ ارتباطی میان هنرمندان، تهیهکنندگان، استودیوها، نهادهای فرهنگی، سفارشدهندگان و سرمایهگذاران حوزۀ پویانمایی کشور.
- شناسایی استودیوها، هنرمندان خلاق و مجموعههای فعال در صنعت پویانمایی ایران در راستای تجمیع اطلاعات و آمار رسمی این حوزه.
- هموارسازی مسیر رشد و تقویت فضای حرفهای صنعت پویانمایی ایران.
- فرصتی برای آگاهسازی ساختارهای دولتی از ظرفیت پویانمایی در ابعاد فرهنگی و اقتصادی.
- فرصتی برای معرفی ظرفیتهای پویانمایی ایران برای سرمایهگذاران داخلی و بین المللی.
مخاطبان هدف:
- هنرمندان و تیم های خلاق پویانمایی
- دانشجویان و فارغ التحصیلان رشتههای مرتبط
- تهیهکنندگان، کارگردانان و استودیوهای پویانمایی
- سرمایهگذاران داخلی و بینالمللی
- سفارشدهندگان و نهادهای فرهنگی
- سکوهای نمایش، شبکههای تلویزیونی، شرکتهای پخش داخلی و بینالمللی
- صاحبان صنایع مرتبط با زنجیرۀ کاراکتر پویانمایی (بازی، اسباب بازی، نوشتافزار و...)
شیوۀ اجرا:
این رویداد ملی در 2 بخش تخصصی آثار کوتاه و آثار سریال و سینمایی، در آذر ماه و دی ماه ۱۴۰۴ برگزار خواهد شد.
اولویتهای موضوعی:
1- ایران، هویت و فرهنگ
روایتی از ریشهها، آیینها، ارزشها و افسانههایی که از گذشته تا امروز ما را کنار هم نگه داشته است
- پاسداشت و تقویت هویت ایرانی-اسلامی
- ایراندوستی و غرور ملی
- همبستگی ملی
- داستانهای قرآنی، پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت(ع)
- وقف
- اسطورههای ایرانی و قهرمانان ملی
- ادبیات داستانی و اسطورههای اقوام
- میراث معنوی و آیینهای بومی- محلی
2- زندگی، خانواده و اجتماع
تصویری از روابط انسانی و از خانواده؛ جایی که زندگی آغاز می شود، با تجربۀ زندگی در کنار دیگران در دل اجتماع
- خانواده
- زندگی جمعی و اجتماع
- شهروندی، آپارتماننشینی، و مسئولیتپذیری اجتماعی
- تابآوری اجتماعی در برابر بحرانها
- زندگی در زمان جنگ
3- امید، آینده و نگاه پیشرو
نگاهی رویاپردازانه به ایران آینده، سرزمین تبلور رویاهایی بزرگ و شکوفایی نسلهایی نو
- ترسیم تصویر مطلوب از آیندۀ ایران
- امید و نشاط اجتماعی
- رؤیاهای کودکان ایران
- هوش مصنوعی و فناوری نوین در ایران
4- طبیعت، محیط زیست و پایداری
داستانهایی از دل طبیعت ایران؛ از کویر تا دریا، از جنگل تا کوه، روایتگر زیباییها و رازهای نهفته
- زیست بوم رنگارنگ ایران
- همزیستی انسان و طبیعت
- گونههای گیاهی و جانوری در معرض آسیب
- آب، خاک، انرژی، پسماند و ...
سرمایهگذاری پویانمایی کوتاه
از آنجاییکه آثار پویانمایی کوتاه به عنوان بخش هنری و پیشرُوی انیمیشن میتواند در انتقال مفاهیم بنیادی نقش اساسی را ایفا نموده و فرصت خوبی باشد برای حضور در عرصۀ بینالمللی در جهت ترویج سیاستهای فرهنگی؛ بنیاد ملی پویانمایی ایران بنا دارد از ایدهها و طرحهای تولید آثار کوتاه حرفهای و دانشجویی (نیمه حرفهای) پویانمایی حمایت نماید.
این رویداد در سه شاخۀ «انیمیشنهای نمونهسازی (MVP)» «انیمیشنهای کوتاه هنری و تجربی» و «انیمیشنهای کوتاه کاربردی و رسانهای» بدون محدودیت در تکنیک ساخت و با اولویت مخاطب خردسال، کودک و نوجوان برگزار خواهد شد.
زمانبندی اولیه:
- اطلاع رسانی: 26 مهر ماه
- شروع ثبت آثار: 1 آبان
- پایان مهلت ثبت آثار: ۲۷ آبان
- برگزاری کارگاه آموزشی: 29 و 30 آبان
- مهلت پایانی تکمیل آثار: 9 آذر
- اعلام راه یافته به مرحلۀ پایانی: 16 آذر
- برگزاری رویداد: 23 الی 25 آذر
محل برگزاری رویداد: شهر کاشان
شیوۀ اجرا:
در این رویداد پس از دریافت فیلمنامه بههمراه Pitch Bible و جدول مالی و زمانی پروژه، هر اثر توسط هئیت انتخاب مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت. تعداد آثار انتخابی در بخش کوتاه پنجاه درصد بیشتر از حد سرمایهگذاری خواهد بود و شرکتکنندگان پس از طی دورههای آموزش پیچ (نحوۀ ارائۀ جزئیات پروژه، نحوۀ پیشبینی بودجه، تامین مالی و بازاریابی، و ...) فرصتی جهت بازنگری و نگارش جداول بودجه، زمانبندی و Pitch Bible را خواهند داشت.
از سوی دیگر، سرمایهگذاران و سفارشدهندگان آثار کوتاه، در پنلهای تخصصی گفتگوهایی جهت جمعبندی در شاخصهای انتخاب، برابر با موضاعات انتخابی از سوی دبیرخانه خواهند داشت.
حداکثر یک ماه پس از رویدا اسامی آثار مورد حمایت و سرمایهگذاری اعلام خواهد شد. سرمایهگذاری و حمایت از آثار، بنا به درخواست صاحب آثر و سرمایهگذار متفاوت خواهد بود به عنوان مثال بنا به خواسته طرفین و مذاکرات فیمابین ممکن است کل اثر یا بخشی از آن مورد حمایت یا سرمایهگذاری قرار گیرد و همچنین ممکن است مالکیت مادی اثر بین طرفین تقسیم گردد.
قراردادها با نظارت بنیاد منقعد خواهد شد، در این مدل قراردادها، شکست فرایند پروژه با تخصیصها منطبق خواهد شد و در صورت نیاز به ضمانتنامههای فنی و اجرایی بنیاد ملی پویانمایی حمایتهای جهت تسریع این موارد را انجام خواهد داد.
دستهبندی آثار کوتاه:
1- انیمیشنهای نمونهسازی (MVP)
- قابلیت بازخورد گیری از مخاطب نهایی از طریق پخشهای محدود و برنامهریزی شده.
- سنجش امکان توسعۀ شخصیتها، لحن روایی و جهان داستانی
- آزمودن سبک بصری و تکنیک تولید
- بررسی قابلیت اثر برای ورود به بازار، شبکههای پخش
- ایجاد نمونه کار حرفهای جهت جذب مشارکت و سرمایهگذار
این بخش باعث کمتر شدن ریسک پروژه برای سرمایه گذاران و تولید محصول مبتنی بر نیاز بازار در صنعت تولید سریال و سینمای انیمیشن بوده و امکان خلق داراییهای بلندمدت و IP محور را فراهم میآورد و از این منظر، نقش مهمی در توسعۀ زیرساخت حرفهای صنعت انیمیشن کشور ایفا خواهد کرد.
2- انیمیشنهای کوتاه هنری و تجربی
منظور از این آثار، فیلمهایی است که از نظر ساختار از روشهای معمول تولید آثار جریان اصلی و بدنۀ انیمیشنهای تلویزیونی و سینمایی پیروی نمیکنند اما بهشکل بالقوه میتوانند آنها را از نظر روشهای بیانی، محتوایی و یا تکنیکی دستخوش تغییر و تحول کنند.
این آثار با هدف خلق تجربیات جدید، نوآوری و گسترش مرزهای هنر و رسانه انیمیشن خلق میشوند و در شکل آرمانی خود بخش پیشرو و افتخار آفرین هنر انیمیشن ایران در جشنوارهها و محافل تخصصی هستند.
تأکید اصلی در این شاخه بیش از روایتگری، بر خلق احساسات، حال و هوای بصری و حسی (mood)، تصاویر تجریدی و انتقال مفاهیم خاص و تجربیات شخصی و ذهنی منحصربهفرد است که معمولاً برای مخاطبان خاص و متخصص جذاب است و در بیشتر موارد محل ارائه و عرضۀ آن نیز محافل و جشنوارههای تخصصی انیمیشن در ایران و جهان هستند.
در تعریف و واضحسازی مفهوم «انیمیشن تجربی» باید توجه داشت که «تجربه» در اینجا به معنی خلق تجربیات جدید دیداری و شنیداری است در هنر و تکنیک انیمیشن از طریق نمایش یا گستردن مرزهای این هنر توسط برترین هنرمندان و متخصصان و اساتید این عرصه، و کلمۀ «تجربه» بهمفهوم «فیلم تجربی» دلالت دارد و بهمعنی کارآموزی، یاد گیری توسط علاقمندان و افراد تازه کار (آماتور) نیست.
از این رو میتوان این شاخه از فیلمهای کوتاه انیمیشن را به مثابۀ بخش «تحقیق و توسعه» هنر-صنعت انیمیشن نیز محسوب کرد. در مقایسه با مقولۀ علم، میتوان آن را مشابه حیطۀ «علوم محض» دانست و به همین دلیل برخی از آثار زیر مجموعۀ این شاخه را میتوان «انیمیشن ناب» نامگذاری کرد.
3- انیمیشنهای کوتاه کاربردی و رسانهای
منظور از این فیلمها چنان که از نامشان برمیآید، فیلمهایی هستند که با هدف اطلاع رسانی، انتقال پیام، سرگرمی و تفریح، آموزش، تبلیغات و موارد مشابه برای ارتباط با عموم مخاطبان به شکل موجز و در ابعاد وسیع رسانهای تولید میشوند.
این فیلمهای کوتاه که غالباً شکل روایی دارند، از داستانپردازی روان، شخصیتسازی و مضامین و درون مایههای واضح و مشخص برخوردارند و آنها را می توان در گروه آثار «انیمیشن های جریان اصلی» قرار داد.
محصولات این شاخه بر اساس نیازهای سفارش دهنده و بازار مصرف، معمولاً با تکنیکها و روشهای شناخته شده، آشنا و محبوب برای مخاطبان ساخته میشوند و هدفشان انتقال احساس و پیامی مشخص در زمانی کوتاه و با تاثیرگذاری قوی بر مخاطب است.
یکی از مهمترین انواع این گروه از انیمیشنهای کوتاه، آثاری هستند که بهعنوان نمونهسازی (MVP)، آثار سریالی، سینمایی، وبسریها و خلق و معرفی کاراکتر یا جهان یک انیمیشن ساخته میشود.
گاهی نیز در این فیلمها برای جلب توجه هرچه بیشتر تماشاگران، سازندگان پا را فراتر نهاده و با نوآوریهای ویژه به مرزهای روشهای تولید در آثار تجربی خصوصاً در حیطههای تکنیکی نزدیک میشوند.
عنوان «کاربردی» در مقابل «محض» یا «ناب» از اینرو به این دسته اطلاق میشود که در آن، هنر انیمیشن بهعنوان ابزار رسانهای یا تفریح مورد استفاده قرار میگیرد.
باتوجه به محوریت مخاطب تولیدات این رویداد، یکی از اولویتها، آثار موزیکال، نماهنگها و لالاییهای مرتبط با خردسالان است که در قالب انیمیشنهای خلاقانه تولید شوند.
شرایط اولیۀ شرکتکنندگان (داوطلبان شرکت باید واجد یکی از شرایط زیر باشند):
- عضویت رسمی در یکی از صنوف انیمیشن ایران (کارگری، کارفرمایی).
- ساخت حداقل یک انیمیشن در سِمت تهیهکننده یا کارگردان که واجد ویژگیهای حرفهای و موردنظر باشد.
- دانشجویان رشتۀ انیمیشن در یکی از دانشگاههای معتبر، میتوانند با ارائۀ اثر خود (پایاننامۀ تحصیلی)، بهعنوان متقاضی در بخش دانشجویی رویداد شرکت کنند.
- فعالان حوزههای کتاب، کمیک، بازی، اسباببازی، موسیقی و تئاتر که علاقهمند به توسعۀ محصولات خود و ورود به فضای تولید انیمیشن هستند نیز میتوانند در این رویداد شرکت کنند. این گروه میتوانند با ارائۀ طرحها و ایدههای قابل اقتباس یا گسترش در قالب انیمیشن، مسیر تبدیل آثار خود به محصولات چندرسانهای و چندگانه (Transmedia / IP) را دنبال کنند.
- تبصره: اعضای صنف که سابقۀ کار تهیه یا کارگردانی نداشته باشند، در صورت پذیرش اثر میبایست یک تهیه کننده واجد شرایط را برای عقد قراردادها و طی مراحل قانونی معرفی نمایند.
نحوۀ ارائۀ آثار (طرح پیشنهادی علاوه بر رزومۀ کامل سازندگان، باید شامل موارد زیر باشد):
- خلاصۀ داستان و فیلمنامه در حداکثر 250 کلمه.
- انگیزهنامه و توضیحات کامل سازندۀ اثر در مورد الزامات، جذابیت ها، پس زمینهها، توجیهات فرهنگی، اقتصادی و هنری؛ و انگیزههای ساخت اثر (در حدود 500 کلمه، یک صفحه)
- مواد توجیه دیداری شامل: منابع دیداری و کانسپت آرت (Concept Art) طراحی کلی برای برخی شخصیتها و فضاهای اصلی و نمونۀ سبک بصری از پروژه (طراحی شخصیتها ، فضاها، ابزارآلات)، استوریبورد (Storyboard) یا استوریریل (Story Reel) (در صورت وجود)
- ارائۀ نمونه از نما یا نماهای تولید شده از اثر و یا نمونۀ مشابه مد نظر سازنده اثر.
- ارائۀ دموریل (Demo Reel) یا کلیپ حداقل دو دقیقهای و حداکثر پنج دقیقهای از آثار پیشین سازندۀ اثر پیشنهادی.
- اطلاعات مالی پروژۀ پیشنهادی شامل جدول برآورد بودجۀ مورد نیاز، میزان مشارکت و پیشبینیهای اقتصادی پروژه.
مراحل رویداد:
- احراز هویت اولیه.
- پر کردن و ارسال فرم و طرح پیشنهادی اولیه و سازندگان اثر (در صورت تأیید در مرحلۀ قبل).
- ارسال طرح پیشنهادی کامل و موارد خواسته شده (در صورت تأیید در مرحله دوم).
- بررسی طرحهای پیشنهادی ارسال شده.
- برگزاری جلسات آموزش تخصصی پیچینگ برای منتخبین (شرکت در آن اختیاری است).
- تکمیل و اصلاح طرحهای پیشنهادی (صرفاً برای افرادی که در جلسات آموزشی شرکت کردهاند)
- اعلام آثار راه یافته به مرحلۀ نهایی
- برگزاری رویداد سرمایهگذاری پویانمایی کوتاه
تیم های پشتیبانی
- تیم داوری تخصصی متشکل از هنرمندان، تهیه کنندگان و اساتید حوزۀ کسب و کار و پویانمایی
- تیم آموزش و توانمندسازی، جهت آماده سازی شرکتکنندگان برای ارائۀ حرفهای
- تیم رسانه و اطلاع رسانی و محتوایی
- تیم اجرایی و پشتیبانی
- تیم حقوقی
نتایج مورد انتظار:
- عقد تفاهم نامههای تولید مشترک داخلی و بین المللی
- توسعه محصولات در بازارهای بینالمللی
- تنوع سرمایهگذاری
- افزایش سهم تولیدات داخلی در سکوهای نمایشی و صداوسیما
- تولیدات محصولات کیفی با قابیلت حضور در بازارهای جهانی
- شناسایی و کشف استعدادها و تیمهای خلاق در حوزۀ پویانمایی