اساسنامۀ ابلاغی بنیاد ملی پویانمایی ایران
مصوبۀ «اساسنامه بنیاد ملی پویانمایی ایران» که در جلسۀ ۸۹۵ مورخ ۱۰؍۱۱؍۱۴۰۲ شورای عالی انقلاب فرهنگی و بر اساس مصوبۀ جلسات ۴۵۲ و ۴۵۸ مورخ ۲۸؍۰۹؍۱۴۰۲ و ۰۳؍۱۱؍۱۴۰۲ شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی «بنا به پیشنهاد شورای هنر» بهتصویب رسیده است؛ بهشرح ذیل -جهت- اجرا ابلاغ میگردد:
بهمنظور تمرکز عمل به منویات مقام معظم رهبری درخصوص افزایش، تقویت و نقشآفرینی بهروز، پویا و اثرگذار در عرصههای نوین تولید فرهنگی، با هدف نشر و شکوفایی صحیح پویانمایی (انیمیشن)، توجه مضاعف به برنامهریزی برای ارتقای کمی و کیفی محصولات پویانمایی، ساماندهی و استفادۀ مؤثر از استعدادها، نخبگان و پیشگامان حقیقی و حقوقی عرصۀ پویانمایی و فعالیتهای مرتبط با آن در تمامی زمینههای فرهنگی، هنری و فنی و رشد جایگاه آثار پویانمایی اسلامی-ایرانی در سطح جهان بهویژه جهان اسلام با مأموریت اهتمام بر انتقال فرهنگ اخلاقیات و ارزشهای دینی جامعه و اجرای صحیح و دقیق مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، هیئت وزیران و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمینه؛ «بنیاد ملی پویانمایی ایران» به شرح اساسنامه با مواد آتی، تأسیس میگردد:
ماده ۱- ماهیت بنیاد
«بنیادملی پویانمایی ایران» مؤسسهای غیرخصوصی زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که بهاختصار در این اساسنامه «بنیاد» نامیده میشود و از استقلال مالی، اداری و استخدامی برخوردار بوده و بر اساس مفاد این اساسنامه فعالیت میکند.
ماده ۲- اقامتگاه قانونی بنیاد
مرکز اصلی بنیاد در شهر تهران است.
ماده ۳- اهداف بنیاد
۳-۱- تبیین، تقویت و ترویج مبانی فرهنگیهویتی و سبک زندگی اسلامی ایرانی از طریق تولید آثار پویانمایی
۳-۲- شناسایی و حمایت از ظرفیتهای موجود پویانمایی با تقویت و افزایش تولیدات داخلی
۳-۳- ارتقاء سطح کمی و کیفی زیرساختها و آثار پویانمایی
۳-۴- حضور فعال و مؤثر در عرصههای بینالمللی با حمایت از تولیدات و آثار پویانمایی
۳-۵- ایجاد چرخۀ جامع مدیریت فرهنگی در عرصۀ هنر پویانمایی اعم از تبیین مبانی نظری، ترسیم فضای هویتی، آموزش، نشر، نقد، حمایت از تولید، ارتقاء زیرساخت، پشتیبانی از پخش و نمایش، بازاریابی، و برپایی جشنوارههای مشوّق
۳-۶- تحقق مکتب ملی پویانمایی در ایران اسلامی، به مثابۀ سبکی اصیل و مستقل از سبکهای موجود در دنیای امروز، مبتنی بر پژوهشهای نظری جامع و نظریهپردازیهای بومشناسانه و جهانآگاه
۳-۷- کمک به توسعۀ صنعت پویانمایی کشور در حوزۀ تولید آثار بهویژه محصولات همسو با اهداف فرهنگی جمهوری اسلامی ایران
ماده ۴- وظایف بنیاد
بنیاد با رعایت قوانین و مقررات مربوطه، وظایف و اختیارات زیر را برعهده دارد:
۴-۱- پیشنهاد راهبردها و سیاستهای حمایتی و تشویقی برای تبیین مبانی نظری ترسیم فضای هویتی و تولید آثار پویانمایی به مراجع رسمی و قانونی کشور
۴-۲- حمایت از شرکتهای خلاق و دانشبنیان فعال در حوزه پویانمایی با رویکرد نوآورانه و تقویت روحیه خودباوری و خوداتکایی در میان نسل نوجوان و جوان کشور
۴-۳- حمایت و هدایت برای انتقال دانش فنی و ایجاد زیرساختها و فراهم نمودن امکانات، تجهیزات و خدمات فنی و مهندسی برای تولید آثار پویانمایی در حوزههای سختافزاری و نرمافزاری
۴-۴- برنامهریزی جامع برای شناسایی استعدادها و آموزشهای مقدماتی، میانی و عالی ایشان با همکاری سامانمند بنیاد و وزارتخانههای آموزشوپرورش، علوم، تحقیقات و فناوری و کلیه مراکز آموزشی مرتبط اعم از هنرستانها، دانشگاهها و آموزشگاههای تخصصی
۴-۵- حمایت از تولیدکنندگان آثار پویانمایی در فرآیند تولید و نمایش با مشارکت نهادها و مؤسسات دولتی و غیردولتی
۴-۶- ساماندهی و حفاظت از اسناد، مدارک و آثار پویانمایی کشور
۴-۷- حمایت از برگزاری جشنوارههای منطقهای، ملی و بینالمللی و برنامهریزی برای حضور فعال و مؤثر تولیدکنندگان در این رویدادها
۴-۸- همافزایی بیندستگاهی با اصلیترین مراکز و سازمانهای متولی و فعال در آموزش، پژوهش، تولید، پخش و برگزاری رویدادها و بازارها
۴-۹- تشویق، تسهیل و برنامهریزی برای سرمایهگذاری و مشارکت در تولید آثار پویانمایی با دیگر کشورها بهویژه کشورهای همسایه و جهان اسلام در چارچوب قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران
۴-۱۰- سرمایهگذاری برای نگارش فیلمنامههای مبتنی بر آموزهها و متون دینی، ادبی و انقلابی
۴-۱۱- حمایت از فعالان عرصههای مرتبط و مکمل پویانمایی مانند داستان مصور (کمیک استریپ(
۴-۱۲- حمایت از پژوهشها، پایاننامهها و فیلمنامهها در حوزۀ پویانمایی
۴-۱۳- حمایت از تأسیس و راهاندازی آموزشگاههای تخصصی پویانمایی
۴-۱۴- ایجاد و حمایت از سکوهای آموزشی، پژوهشی، فناوری و نوآوری در عرصۀ پویانمایی
۴-۱۵- انعقاد تفاهمنامه با دستگاهها و نهادهای دولتی عمومی غیردولتی و خصوصی و ارائۀ خدمات تخصصی
ماده ۵- ارکان بنیاد
ارکان بنیاد به شرح زیر است:
الف) هیئت امنا
ب) هیئت مدیره
ج) مدیرعامل
د) بازرس
ماده ۶- هیئت امنا
۶-۱- اعضای هیئت امنا
هیئت امنای بنیاد متشکل است از:
- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی (رئیس هیئت امنا(
- معاون وزیر و رئیس سازمان امور سینمایی و سمعی و بصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (دبیر هیئت امنا)
- رئیس مرکز پویانمایی سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
- مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
- رئیس حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی
- معاون ذیربط معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان رئیس جمهور
- معاون ذیربط وزارت صنعت، معدن و تجارت
- رئیس فرهنگستان هنر
- پنج نفر از صاحب نظران و کارشناسان فعال و آشنا با پویانمایی و حوزۀ کودک و نوجوان
۶-۱-۱- اعضای بند ۹ هیئت امنا به پیشنهاد رئیس هیئت امنا و تأیید شورای عالی انقلاب فرهنگی یا با حکم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای مدت سه سال منصوب میشوند و انتخاب مجدد آنها برای دورههای متوالی بلامانع است.
۶-۱-۲- جلسات هیئت امنا با حضور اکثریت اعضا رسمیت پیدا میکند و حداقل چهار بار در سال تشکیل میشود.
۶-۱-۳- در صورت ضرورت؛ تشکیل جلسات فوقالعاده هیئت امنا با درخواست رئیس هیئت مدیره و یا سه نفر از اعضای هیئت امنا با دعوت رسمی رئیس هیئت امنا جلسات فوقالعاده تشکیل خواهد شد.
۶-۱-۴- مصوبات هیئت امنا با رأی اکثریت اعضاء لازم الاجراست و با امضاء رئیس هیئت امنا ابلاغ میشود.
۶-۱-۵- در صورت پایان احکام سهساله هیئت امنا، تا زمان تأیید توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی و صدور احکام اعضای جدید، احکام اعضای قبلی معتبر و مصوبات آن لازم الاجراست.
۶-۲- وظایف و اختیارات هیئت امنا
۶-۲-۱- تدوین و تصویب خطمشیها، سیاستها، راهبردها و برنامههای کلان بنیاد در چارچوب اهداف و وظایف مصرح در این اساسنامه و نظارت بر حسن اجرای آن
۶-۲-۲- استماع بررسی و اعلام نظر در مورد گزارش سالانه هیئت مدیره و بازرس قانونی و حسابرس مستقل درباره فعالیتهای بنیاد، ترازنامه و سایر امور مربوطه
۶-۲-۳- عزل و نصب اعضای هیئت مدیره، مدیرعامل، خزانهدار، بازرس و حسابرس قانونی
۶-۲-۴- تعیین و تصویب حقوق و مزایا و یا حق حضور در جلسات اعضای هیئت مدیره و حقوق و مزایای مدیرعامل و بازرس
۶-۲-۵- بررسی و تصویب پیشنهاد هیئتمدیره در خصوص ایجاد شعبه یا شرکت وابسته به بنیاد در داخل یا خارج از کشور با رعایت قوانین و مقررات و هماهنگی با مراجع ذیصلاح
۶-۲-۶- تصویب دستورالعملها، آییننامههای مالی، معاملاتی، انضباطی و ساختار تشکیلاتی بنیاد و پیشنهاد هرگونه تغییر و اصلاح در مفاد اساسنامه به شورای عالی انقلاب فرهنگی پس از تأیید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
۶-۲-۷- تعیین و تصویب بودجۀ سالانه
۶-۲-۸- تعیین روزنامۀ کثیرالانتشار برای درج آگهیها و دعوتنامههای بنیاد و انتشار تصمیمات
۶-۲-۹- خرید، فروش، رهن، هبه، صلح و هر نوع واگذاری دائم و کامل یا بلندمدت اموال غیرمنقول بنیاد و هر نوع اجاره و استجاره، پس از تصویب هیئت امنا صرفاً با تأیید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
ماده ۷- هیئت مدیره
۷-۱- اعضای هیئت مدیره
هیئت مدیرۀ بنیاد متشکل از پنج نفر از شخصیتهای فرهنگی و هنری و مدیران دولتی و غیردولتی ذیربط است که به پیشنهاد رئیس هیئت امنا و تصویب هیئت امنا برای مدت چهار سال با حکم رئیس هیئت امناء انتخاب میشوند.
۷-۱-۱- جلسات هیئت مدیره حداقل یک بار در ماه با تعیین وقت قبلی طی دعوت رسمی مدیرعامل با اکثریت اعضاء تشکیل میشود.
۷-۱-۲- در صورت غیبت هریک از اعضای اصلی در سه جلسه متوالی و یا پنج جلسه متناوب بدون عذر موجه به تشخیص رئیس هیئت امنا، وی مستعفی شناخته خواهد شد.
۷-۱-۳- مصوبات هیئت مدیره با رأی اکثریت اعضاء معتبر است.
۷-۱-۴- هیئت مدیره در اولین جلسۀ رسمی خود یک نفر از میان اعضا را به عنوان رئیس هیئت مدیره انتخاب میکند.
۷-۲- وظایف هیئت مدیره
۷-۲-۱- بررسی و تصویب طرحها، برنامههای اجرایی و فعالیتهای بنیاد در جهت توسعۀ کمی و کیفی بر اساس سیاستهای مصوب هیئت امنا
۷-۲-۲- اجرای آییننامهها، دستورالعملها و نظامنامههای اجرایی و مدیریتی
۷-۲-۳- پیشنهاد برنامهها و طرحها، بودجۀ عملیاتی، منابع انسانی و نیز آییننامهها و دستورالعملهای بنیاد برای تصویب هیئت امنا
۷-۲-۴- تحصیل اعتبار از بانکها، شرکتها، مؤسسات و هر نوع استقراض و اخذ وجه در چارچوب مقررات مربوطه و مصوبات هیئت امنا
۷-۲-۵- پیشنهاد ایجاد و یا حذف نمایندگی یا شعب در هر نقطه از ایران و یا خارج از کشور برای تصویب هیئت امنا برای تصویب
۷-۲-۶- بررسی و تصویب گزارشهای مالی و صورت عملکرد ترازنامه و حساب سود و زیان سالانه و ارائۀ آن به هیئت امنا برای تصویب
۷-۲-۷- تنظیم صورت دارایی و اموال و دیون بنیاد پس از انقضاء سال مالی برای اطلاع هیئت امنا
۷-۲-۸- هرگونه تصمیمگیری که به مصلحت و در جهت گسترش بنیاد باشد به نحوی که با وظایف و سیاستهای هیئت امنا و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هماهنگ باشد
۷-۲-۹- هیئت مدیره میتواند تمام یا قسمتی از مسئولیتهای خود را به مدیرعامل تفویض کند
ماده ۸- مدیرعامل
۸-۱- مدیرعامل:
مدیرعامل از میان اعضای هیئت مدیرۀ بنیاد، به پیشنهاد رئیس هیئت امنا و تصویب هیئت امنا برای مدت چهار سال انتخاب میشود.
۸-۱-۱- در صورت پایان دورۀ چهارساله، تا زمان صدور حکم جدید حکم مدیرعامل قبلی معتبر بوده و انتخاب مجدد وی بلامانع است.
۸-۲- وظایف مدیرعامل
۸-۲-۱- نمایندگی بنیاد در برابر اشخاص ثالث و کلیه ادارات دولتی و مؤسسات خصوصی و انجام کلیۀ امور حقوقی و قضایی بنیاد در مراجع قضایی و شبهقضایی بدوی و عالی و تمام آنچه برای این امور لازم است با حق توکیل به غیر
۸-۲-۲- نصب و عزل کارکنان و مأموران بنیاد در محدودۀ آییننامهها و مقررات مربوطه
۸-۲-۳- اجرای مصوبات هیئت امنا و هیئت مدیره
۸-۲-۴- تعیین، هدایت و راهبری کمیتهها و شوراهای بنیاد
۸-۲-۵- پیگیری و انجام تمام امور اداری و مالی و استخدامی بنیاد بر اساس اساسنامه و آییننامههای مربوطه
۸-۲-۶- تنظیم بودجۀ سالانه بنیاد و ارائۀ آن به هیئت مدیره و هیئت امنا برای تصویب
۸-۲-۷- کلیۀ اوراق و اسناد بهادار بنیاد و همچنین کلیۀ چکها و بروات و سفتهها و سایر اوراق تجارتی با امضای متفق مدیرعامل و خزانهدار بنیاد ممهور به مهر بنیاد معتبر خواهد بود
تبصره: چنانچه مدیرعامل استعفا دهد یا به هر دلیلی امکان ادامه فعالیت را نداشته باشد، تا انتخاب مدیرعامل جدید، یکی از اعضای هیئت مدیره به تصویب هیئت امنا مسئولیت اداره امور را به عهده خواهد داشت.
۸-۲-۸- عقد هرگونه قرارداد و تغییر و تبدیل یا فسخ و اقاله آن در مورد خرید و فروش اموال منقول و غیرمنقول که جزو موضوع بنیاد باشد در چارچوب مصوبات هیئت امنا و آییننامههای مربوطه
ماده ۹- بازرسی و نظارت
۹-۱- بازرس قانونی و حسابرس مستقل:
بازرس و حسابرس مستقل بنیاد از بین مؤسسات حسابرسی عضو جامعه رسمی حسابداران به پیشنهاد رئیس هیئت امنا و تصویب هیئت امنا برای مدت دو سال انتخاب میشود.
۹-۲- وظایف و اختیارات:
۹-۲-۱- اظهارنظر درباره صورتهای دوره عملکرد، حساب سود و زیان، ترازنامه و مطالب و اطلاعات ارائهشده توسط هیئت مدیره برای تسلیم به جلسۀ سالانۀ هیئت امنا
۹-۲-۲- بازرس میتواند در هر زمانی رسیدگی و بازرسی لازم را انجام داده و اسناد و مدارک و اطلاعات مربوط به بنیاد را از بنیاد مطالبه کرده و مورد رسیدگی قرار دهد. مطالبه و بررسی اسناد از سوی بازرس باید به نحوی باشد که موجب اختلال امور جاری بنیاد و انجام وظایف هیئت مدیره، مدیرعامل و کارکنان نشود.
۹-۲-۳- مسئولیت بازرس در مقابل بنیاد و اشخاص ثالث طبق قوانین و مقررات جاری ازجمله قانون تجارت خواهد بود.
ماده ۱۰- درآمدها و داراییهای بنیاد
داراییها و منابع مالی بنیاد به شرح زیر تأمین میشود:
۱۰-۱- کمک و حمایت مالی از اشخاص حقیقی و حقوقی اعم از دولتی، عمومی غیردولتی، عمومی و خصوصی در چارچوب قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران
۱۰-۲- اموال منقول، غیرمنقول، وجوه نقدی و هدایا و درآمد حاصل از آنها
۱۰-۳- درآمدهای ناشی از سرمایهگذاری، ارائه خدمات، و انعقاد قرارداد با اشخاص در چارچوب اهداف و وظایف بنیاد با رویکرد بازارپردازی فرهنگی
۱۰-۴- سال مالی بنیاد از ابتدای فروردین هر سال تا پایان اسفندماه همان سال است.
۱۰-۵- تصویب ترازنامه از سوی هیئت امنا به منزلۀ تأیید عملکرد هیئت مدیره و مفاصاحساب دورۀ مالی مربوطه خواهد بود.
ماده ۱۱- انحلال بنیاد
انحلال بنیاد با پیشنهاد هیئت امنا و با تأیید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی میسر است. در صورت انحلال، کلیه اموال و داراییهای بنیاد زیر نظر مدیر تصفیه یا هیئت تصفیه منتخب هیئت امنا، بعد از اخذ مطالبات و تصفیه و پرداخت دیون و تعهدات، به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتقل خواهد شد. اختیارات مدیر یا هیئت تصفیه توسط هیئت امنا تصویب میشود.
ماده ۱۲
آییننامهها و مقررات مربوط به خدمات و مجوزهایی که توسط بنیاد ارائه خواهد شد توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیشنهاد و به تصویب هیئت وزیران میرسد.
ماده ۱۳
بنیاد؛ موظف است سالانه گزارش عملکرد خود را به دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه کند و ستاد راهبری و نظارت تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی؛ بر عملکرد این بنیاد نظارت میکند.
ماده ۱۲- تغییر یا اصلاح در اساسنامه:
هرگونه تغییر یا اصلاح در مفاد این اساسنامه مطابق راهکارهای ذیل امکان پذیز میباشد:
- بنا به پیشنهاد و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی
- بنا به پیشنهاد هیئت امنای بنیاد و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی
ماده ۱۵
این مصوبه در یک مقدمه، ۱۵ ماده و یک تبصره در جلسه ۸۹۵ مورخ ۱۰؍۱۱؍۱۴۰۲ به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید.